GNIST_OE8A8977_fotoKristinStoylen.jpg

Slik inkluderer du barnet i hverdagen

I disse dager er multitasking en kjærkommen ferdighet. Når barna skal stimuleres, jobben skal gjøres og kleshaugen vokser, skulle nok flere ønsket seg både flere timer og flere armer. Barn har en iboende trang til å ville hjelpe og delta, så hvorfor ikke dra nytte av dette og inkludere dem i hverdagslige gjøremål?


I Gnist Tiller er det stort fokus på å inkludere barna i hverdagsaktiviteter og daglige gjøremål. I denne utgaven av skattkisten deler fagressurs Vibeke Vollvik i Gnist Tiller sine erfaringer.


Inkludering fremmer læring
Selv om vi er i en ekstraordinær situasjon må hverdagen gå sin gang. Klær må brettes og middag må lages. Med økt aktivitet i huset og strengere krav til hygiene er det heller ikke tiden for å skippe den ukentlige husvasken. Vibeke oppfordrer foreldre til å inkludere barna i disse aktivitetene. Dette har flere fordeler. For det første stimuleres barnas behov for å bidra og være en viktig medspiller i familien. Dette vokser de på. I tillegg lærer barna om hverdagen og hvilke arbeidsoppgaver som faktisk må gjøres. Det er fint for barna å innse at rene klær ikke bare trylles inn i klesskapet og at det faktisk er noen som har laget middagen som står klar på bordet.

Ta fatt på vårens gjøremål - sammen
Når barna bidrar til matlagingen erfarer Vibeke at de både smaker mer og spiser mer av maten. I tillegg kan samarbeid om hverdagsaktiviteter sikre at barna får det viktige samværet med deg som foreldre, samtidig som at barna lærer nye ferdigheter. Nå som våren er på vei er det kanskje aktiviteter som planting, raking og vasking av utemøbler som må gjøres. Inkluder barna! Da slår dere flerfoldige fluer i en smekk; frisk luft, mye bevegelse, sosialt samvær, læring og en aktivitet som i utgangspunktet kan være litt kjedelig blir plutselig litt hyggeligere.

Sett av god tid
Når små barn skal inkluderes er det viktig å sette av litt ekstra tid til aktivitetene. Et barn vil trenge mer tid for å fullføre en aktivitet enn en voksen. Når du skal velge en aktivitet som barnet skal hjelpe til med, er det viktig å tenke gjennom hva barnet kan klare med litt hjelp fra deg. Et tips er å begynne i det små slik at barnet føler mestring. Det er bedre å be toåringen ta på seg skoene enn hele dressen, eller sette inn en tallerken i oppvaskmaskinen fremfor hele oppvasken. Om det ikke går så bra en dag så kan dere prøve igjen dagen etter, eventuelt kan du også gjøre noen tilpasninger.


Ros er viktig
Husk å rose barnet når det har fått til noe «Husker du i går da du hjelp meg med å dekke på bordet? Det var så fint for meg. Jeg gleder meg til du skal hjelpe til i dag også». Inkluder barna i aktiviteter de kan gjøre sammen med deg fremfor aktiviteter de må gjøre alene. Det øker sannsynligheten for et vellykket resultat - for det er alltid bedre å dele opplevelsene.